Zomervakantie 2018 (AP) - dag 12

25 juli 2018 - Vendôme, Frankrijk

Besloten om nog maar een paar dagen in Vendôme te blijven. Het wordt heel warm, maar blijft droog. Plan om naar Vogezen te gaan laten we varen vanwege de regen en onweer die er daar vrijwel iedere dag verwacht wordt. Bovendien wandelen bij temperaturen boven de 30 graden is ook niet echt aanlokkelijk. Verder zijn er hier nog wel een aantal dingen die we willen zien en hebben we een prima (schaduw)plekje. Vandaag gaan we dan ook naar het kasteel van Chenonceau. Hier hebben we al voor het hek gestaan, maar toen laten varen. Redelijk op tijd op en om 09.15 zitten we in de auto. Uurtje later zijn we bij het kasteel. Kaartjes gekocht, maar mogen niet naar binnen omdat we eten in de rugzak hebben. Dit teruggebracht naar de auto en toen in orde en naar binnen. Prachtig kasteel, gebouwd boven en over de rivier de Chèr. Eerst de zogenaamde Tuin van Diana doorgelopen, omdat de zon vanaf die kant heel mooi op het kasteel scheen. Ook de tuin is prachtig, maar dat kan ook moeilijk anders met het legioen aan mensen die hier dag-in dag-uit zorg en aandacht aan besteed. Levert zeker ook ideeën op voor de eigen tuin. Na de tuin gaan we naar het kasteel. Het kasteel is gebouwd door particulieren (Thomas Bohier en zijn vrouw Katherine Briconnet) op de plaats van een oude burcht en de daarbij horende molen. Het huidige voorplein is de plaats va de oude burcht en de fundamenten van de oude molen zijn gebruikt voor het kasteel. Alleen de oude vestingtoren blijft bewaard en staat er nog (Tour des Marques). In het kasteel bekijken we eerst een aantal vertrekken, waar ook nog veel origineel meubilair staat, en de aangebouwde kapel. Dan komen we in De Galerij. Dit deel is gebouwd na de dood van Bohier. Toen bleek dat hij gefraudeerd had en werd zijn bezit gevorderd door de Franse kroon. Koning Henri II gaf (getrouwd met de piepjonge Italiaanse Catharina de Medici) gat het kasteel aan zijn maîtresse Diana van Poitiers. Zij maakte de plannen voor een aangebouwde overdekte brug naar de andere over van de Chèr. De brug lukte, maar de rest van de plannen niet vanwege de dood van Henri II. Catharina schopte Diana uit het kasteel (ze kreeg er een ander voor terug) en ging er zelf wonen. Zij maakte de brug af met twee bouwlagen, die dienst deden als o.a. balzaal (60m lang en 6m breed). Op de andere oever kunnen we De Galerij verlaten via een bruggetje en hebben we weer en prachtig gezicht op het kasteel. Eenmaal weer binnen bezoeken we de keukens (in twee van de brugpijlers). In de Eerste Wereldoorlog heeft de toenmalige eigenaar het kasteel gebruikt als ziekenhuis en zijn de keukens gemoderniseerd (nog steeds het huidige interieur). Na nog een paar vertrekken te hebben bekeken gaan we via een voor die tijd hele moderne rechte trap naar de tweede verdieping. Daar bevindt zich de kamer van Louise van Lotharingen, welke helaas wordt gerenoveerd en niet te bekijken is. Zij is de weduwe van Henri III en staat bekend als de "Ontroostbare". Zij krijgt het kasteel van Catharina de Medici en trekt zich hier terug. Na haar is het kasteel tijden onbewoond, totdat familie Dupin het in de 18e eeuw in handen krijgt. Mevrouw Dupin zorgt er voor dat kasteel de Franse Revolutie overleeft. Al met al hebben voornamelijk vrouwen hun stempel op dit kasteel gedrukt: met recht een "vrouwenkasteel" dus. Buiten lopen we nog door de tweede tuin, de Tuin van Catharina. Daarna naar de uitgang, waar we eerst een picknickbank bemachtigen en onze lunch uit de auto halen (het is inmiddels bijna twee uur). Gezellig gesprek met stel uit Parijs (roots in Moldavië en Roemenië). Daarna proberen wij nog de Pagode de Chantaloup te bekijken, maar het entreehokje staat echt bij het hek en € 10 vinden wij echt te gek. Door naar Amboise. Even door het dorp gelopen en geprobeerd glimp op te vangen van Clos-Lucé, het sterfhuis van de Leonardo da Vinci. Weer niet gelukt vanwege groot hek en ticketoffice. Daarna terug naar Vendôme. Boodschappen gedaan en naar de camping. Koken, koffie, borrel en Yahtzee.