Zomervakantie 2018 (AP) - dag 14

27 juli 2018 - Vendôme, Frankrijk

's Ochtends naar de markt in Vendôme geweest. Behoorlijk uitgebreide markt en even lekker rondgekeken alvast wat boodschappen meegenomen. Tussen de middag even bij de tent gegeten en daarna rondritje gemaakt aan de westkant van Vendôme. Rijdend richting Montoire-sur-le-Loir missen we het kasteel Rochambeau, maar aangezien het niet echt aangegeven stond zal het ook wel niet veel voorstellen. Door naar Lavardin. Daar rijst een oude burcht met 3 ringmuren boven het stadje uit, althans wat er van over is. Het is nu een ruïne die verder ook niet echt te bezichtigen is. Wel heeft Lavardin een heel eenvoudig, maar mooi kerkje (de Église-de-Saint-Genest) met prachtige muurschilderingen uit de 12e tot de 16e eeuw, die nog heel goed bewaard zijn gebleven. Door naar Montoire-sur-le-Loir, bekend van ontmoeting in treinwagon tussen Hitler en Pétain in oktober 1940 over de collaboratie tussen de Duitsers en het Franse Vichy-bewind. De wagon is er niet meer, wel een kerk en naar het schijnt mooie kapel: Chapelle-Saint-Gilles. Om deze te kunnen zien moest de sleutel weer elders in het plaatsje opgehaald worden tegen onbekende kosten. Maar gelaten voor wat het was. Verder gereden richting Troo (grotwoningen). Vlak voor Troo ligt Saint-Jacques-des-Guérets. Ook hier een kerkje met schitterende fresco's uit de 12e eeuw. Verder niemand te bekennen hier en we vragen ons af of en hoe dit 900 jaar oude erfgoed onderhouden wordt. Dan Troo. Beschreven door de ANWB als het merkwaardigste dorp aan de Loir met een wirwar van smalle straatjes, trappen en grotwoningen. Dat beloofde veel, maar viel nogal tegen. Hoogtepunt voor ons was de oude bakkerij in een grot. Even rondje gelopen, terwijl de lucht aan het betrekken is, en als we weer vlakbij de auto zijn vallen er wat spetters. Terug richting Vendôme via het kasteel van Courtanvaux. Midden in de bossen en vrij om buitenom rond te lopen. Terug over allerlei binnenwegen naar de camping en onderweg boodschappen gedaan. Het spetter nog af en toe, maar echt regenen gaat het niet. 's Avonds nog even geprobeerd naar de maansverduistering te kijken, maar meer dan een glimp wordt het niet vanwege de aanwezige wolken.