Zomervakantie 2018 (AP) - dag 3

16 juli 2018 - Les Ponts-de-Cé, Frankrijk

Rond half elf vertrokken voor bezoek aan een aantal hoogtepunten in deze streek. Eerst naar Rochmenier. Daar zijn nog een aantal grotwoningen te zien die deel uit maakten van een veel groter complex van ca. 40 woningen. Men woonde daar ondergronds in grotten (vrij constant klimaat) en de landbouwgronden waren bovengronds. Deze woningen zijn tot ver in de 20e eeuw bewoond geweest, getuige ook de "dorpsfoto's" die tentoongesteld worden. Daarna doorgereden richting een ondergrondse champignonkwekerij. Onderweg nog even gestopt bij de oude Abdij d'Asnières, waar niet heel veel meer van is overgebleven en geluncht met meegebrachte baquette, ham en kaas op een klein dorpspleintje bij de kerk. We komen er weer helemaal in ... Vervolgens de Cave Vivante du Champignon in Le Puy-Notre Dame bezocht: een ondergrondse champignonkwekerij in een meer dan 100 kilometer lang grottenstelsel. Franse champignon- en wijnboer (zo te ruiken lustte hij die ook wel) verzorgde de rondleiding. Weinig van meer begrepen dan wat we al wisten van de champignonteelt, behalve dan dat de Nederlandse champignonteelt wereldwijd zo groot is (ca. 10% van de wereldproductie). Gelukkig was er ook een Nederlandse vertaling van de tekst die we na de rondleiding nog even hebben doorgelezen. Was niet spectaculair, maar wel een keer leuk om te zien. Daarna doorgereden naar Montreuil-Bellay. Dorpje met groot kasteel. Even door dorpje gelopen en kasteel voor zover mogelijk van de buitenkant bekeken (entree te duur vonden wij). Verder naar Fontevraud l'Abbaye om de abdij te bezoeken. We waren al laat dus eigenlijk onvoldoende tijd om deze goed te bekijken. Besloten om dit op een andere dag te doen samen met bezoek aan Montsoreau (rotshuisjes) en Saumur. Terug naar de camping met tussenstop bij de Mac voor milkshake en wifi. Thuis pizza gehaald bij de take-away vlakbij de camping en bij de tent opgegeten. Koffie, Regenwormen en wijntje en de dag is weer voorbij.