Zomervakantie 2018 (AP) - dag 5

18 juli 2018 - Les Ponts-de-Cé, Frankrijk

Zoals gezegd eerst stokbroden gehaald bij de bakker vlakbij de camping. Daarna via toeristische route langs de Loire naar Fontevraud L'Abbye gereden. Eergisteren hier ook al geweest, maar toen hadden we te weinig tijd om deze nog goed te kunnen bezichtigen. Goede keuze gemaakt zo blijkt. Uiteindelijk zijn we ruim tweeënenhalf uur binnen. Hele mooie abdij, welke eens de belangrijkste van Frankrijk was. Bijzondere is dat deze vrijwel volledig door vrouwen werd gerund. Er zijn vier afdelingen geweest: vrouwen, mannen, zieken en dames van lichte zeden. Alleen het vrouwendeel en het hospitaal zijn er nu nog. De abdij is eind 18e eeuw in verval geraakt en daarna tot 1963 in gebruik geweest als gevangenis. Vanaf dat moment is het eerherstel en de restauratie begonnen. In de abdijkerk ligt o.a. Richard Leeuwenhart. Naast de kerk is een prachtige rondgang met daaraan vast o.a. een hele mooie kapittelzaal met vele muurschilderingen. Heel bijzonder schijnen ook de Romaanse keukens te zijn, maar die waren niet te bezoeken: restauratie van bijna 3 jaar. Als we de abdij helemaal bekeken hebben nog even buitenom door de tuinen gelopen en genoten van het uitzicht op de abdij. Daarna naar eerder ontdekt picknickplekje gereden en gelucht met de abdij aan onze voeten in het dal. Naar Montsoreau gereden waar we langs de "grotwoningen" wilden lopen, maar niet kunnen vinden hoe daar bij kunnen komen. Velen hiervan zijn ook in gebruik als caves voor wijnopslag vanwege het constante klimaat. Nog even langs het plaatselijke kasteel gereden en toen op naar Saumur, waar we de rest van de middag door wilden brengen. Staat immers bekend als één van de belangrijkste stadjes van het Loiredal. Maar dat viel tegen. Naar het kasteel gelopen. Mooi, maar niet heel bijzonder. Vervolgens stadje doorkruist en hele bijzondere kerk bezocht: bijzonder omdat het ver buiten het centrum lag en niets voorstelde. Maar ja, er was iemand die deze zo nodig moest zien. Nog even de winkelstraat door en dat was ook zo gebeurd. Niet blijven hangen om wat te eten, maar terug naar de camping (via de Intermarché). Oorspronkelijke bedoeling was om morgen verder te gaan, maar we  blijven nog een dagje langer. Even dagje lekker weinig doen. Dan vermoedelijk vrijdag richting Vendôme of Blois, waarbij de eerste de voorkeur heeft. Ook even afwachten wat het weer vrijdag doet. Lijkt een onweersdag te worden.