Zomervakantie 2017 (APK) - dag 4

25 juli 2017 - Zawoja, Polen

Vandaag is een regendag voorspeld. Blijkt te kloppen. Komt goed uit want het wordt dokterdag. Paar dagen geleden een rode plek op  Anno's been ontdekt en lijkt er op dat het door een tekenbeet komt: rode plek met lichtere ring binnenin. Twee weken geleden heeft Anno een paar teken uit z'n been gehaald en blijkbaar zat daar een besmette bij. Dus antibiotica nodig. Kinga gemaild en gevraagd of je dit in Polen bij een apotheek kunt halen (want daar zijn er voldoende van in Zawoja), maar volgens haar niet. Wel is ze direct gaan bellen en meldt even later dat we het beste naar de "walk-in clinic" in Zawoja kunnen gaan. Ze heeft alles al uitgelegd. De clinic bleek een soort van huisartsenpost. De aanmelding was zeer moeizaam. Ze wisten nog net dat we zouden komen denken we, maar het invullen van een Pools intake-formulier was lastig met alleen maar Pools sprekend personeel. De inmiddels gedownloade vertaalapp Pools-Engels-Pools bracht uitkomst. Er liepen vooral veel assistentes rond, maar verder gebeurde.er weinig. En de rij met bezoekers groeide. Bleek dat er geen artsen waren. Na een uurtje kwam een arts opdagen en daarna binnen een half uur aan de beurt. Sprak gelukkig een paar woorden Engels en was snel overtuigd van het probleem en de oplossing. Recept mee voor antibiotica, maagbeschermers en antihistaminica (Polen zijn gek op pillen) en naar de buren: de apotheek. Pillen opgehaald, boodschappen gedaan en weer naar huis. Het wordt inmiddels af en toe droog. Nog één en ander uitgezocht voor de dag van morgen als we naar Krakau gaan. Eind van de middag kampvuur gemaakt en buiten bij het vuur gegeten, koffie gedronken en spelletje gedaan. Niet te laat naar bed, want morgen willen we rond 08.00 weg zodat we tegen 10.00 in Krakau zijn.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl