Zomervakantie 2017 (APKR) - dag 17

7 augustus 2017 - Hasselfelde, Duitsland

Dag begint met een ontbijtje buiten in de zon. Rond 10.15 vertrek naar Ilsenburg om Karlijn en Rosalie af te leveren bij het klimpark aldaar. Even meegekeken met de instructie van onze dames door twee dames waarna onze dames met een rode helm op in de bomen verdwijnen. Petra en Anno gaan door naar Goslar. Auto geparkeerd en de eerste de beste Konditorei met een bezoek vereerd. Goslar is een levendig oud stadje aan de noordkant van de Harz met nog heel veel mooie vakwerkhuizen. Lekker rondgekeken en nog een cache gelopen die betrekking had op een stukje grootheidswaanzin: aan het begin van de 20e eeuw wilde men in Goslar een ondergrondse aanleggen met het oog op de sterk groeiende toeristenstroom. Rond 1903 is er aan begonnen en zijn als eerste de 4 metrostations uitgegraven. Dat leverde heel veel problemen op met wateroverlast en funderingen van aanpalende gebouwen die het begaven. Daarna gooide WO I roet in het eten en na het einde van de oorlog werd de aanleg afgeblazen. De stations zijn later omgebouwd tot ondergrondse openbare toiletten om het ondergrondse gedachtegoed in ere te houden. Op dit moment worden er weer miljoenen gestoken om verzakkingen als gevolg van het station bij de Marktplatz te repareren.  Op ieder "station" halen we een bijdrage voor de eindcoördinaten van de cache. Deze uitgerekend en dan is het nog even zoeken naar hoe we daar komen en gelukkig gevonden. Tweede cache brengt ons door een reeks oude nauwe straatjes met veel vakwerkhuizen. Uiteindelijk is het eindpunt te ver om deze af te kunnen maken, want we moeten weer richting klimpark. Nog even paar boodschappen gedaan en naar Ilsenburg gereden. Onderweg melden Helmpie 1 en Helmpie 2 zich dat ze klaar zijn met alle parcoursen. Goede timing. Als we aankomen staan ze al klaar om in de auto te springen. Ook zij hebben zich uitstekend vermaakt (zie video). Paar blauwe plekken en vermoedelijk dinsdag spierpijn als souvenir van het zwaarste zwarte parcours. Terug naar huis gereden en lekker buiten gegeten en koffie gedronken.