Zomervakantie 2017 (APK) - dag 5

26 juli 2017 - Zawoja, Polen

Vandaag staat de stad Krakau op het programma. Om 08.15 vertrokken en met de auto naar de uitgezochte plaats gereden: een buitenwijk van Krakau waar we bij een paar flats gratis (!) kunnen parkeren en de tramhalte binnen 100 meter hebben (met dank aan Street View). Klopte helemaal. Om 09.55 geparkeerd, tramkaartjes gekocht en met de tram naar de stad. Uitgestapt aan de voet van de Wawel, de heuvel waarop zich de kathedraal en het koninklijk paleis bevinden (aangegeven als de hoogtepunten van de stad). Het paleis was beperkt toegankelijk en je moest in een lange rij staan als je het van binnen wilde zien. Dit dus maar niet gedaan en de buitenkant bekeken. Binnenplaats was erg mooi. De kathedraal wel van binnen bekeken en we kwamen alle drie tot de conclusie dat we mooiere kerken hadden gezien (later op de dag zelfs mooiere kerken in Krakau gezien). Dus Wawel was leuk, maar meer ook niet. De heuvel afgedaald en met het Polengidsje in de hand de daarin aangegeven route zo ongeveer gevolgd. Zo ongeveer, want we moesten al snel een U-bocht maken. Karlijn had van haar vriendin Nicole (heeft Poolse moeder) meegekregen dat je als je in Polen bent taart moet eten bij Cukiernia Wadowice. En Karlijn had deze in Krakau gevonden dus zo gezegd zo gedaan. Echt heerlijke taart! Bedankt Nicole. Route vervolgd langs de westkant van het centrum met o.a. het hoofdgebouw van de universiteit en de barokke Universiteitskerk. We konden slechts naar binnen gluren, want onze twee pogingen om naar binnen te gaan mislukten vanwege een (lange) kerkdienst. Verder gelopen, nog een paar kerken bekeken en zo naar de Grote Markt (Rynek Wielki): met 200m2 het grootste middeleeuwse plein van Europa. Midden op het plein staan de Lakenhallen, waarin nu allerlei kleine winkeltjes zitten. Aan het plein staat ook de bekende Mariakerk. Doorgelopen naar de Florianpoort en de St. Florianuskerk. Hier vonden koninklijke inhuldigingen plaats en startte de route die de nieuwe koningen af moesten leggen door de stad naar de Wawel. Wij zijn ook weer richting Wawel gelopen, maar nu via de oostkant van het centrum. Langs het hele mooie theater (naar Parijs model) en de St. Petrus en Pauluskerk met de 12 apostelen voor de deur. Bij de Wawel verder gelopen naar de joodse wijk Kazimierz. Daar nog wat rondgelopen langs een aantal synagoges. Nog even gekeken of we nog naar Schindler's Fabriek konden lopen, maar dat was net te ver (andere kant van de rivier). Dan maar eten. Leuk restaurantje gevonden met voor elk wat wils. Vervolgens met de tram weer naar de auto en om 19.45 Krakau weer verlaten. Na een voorspoedig ritje om 21.15 weer bij ons huis in Zawoja. Krakau is zeker een leuke stad, maar misschien waren onze verwachtingen door de vele geluiden die we hadden gehoord wat te hoog gespannen. Desondanks hebben we ons prima vermaakt en weer veel gezien.