Zomervakantie 2017 (APK) - dag 7

28 juli 2017 - Zawoja, Polen

Vandaag staat het bezoeken van Auschwitz op het programma. We hebben kaarten voor entree om 13.00. We vertrekken om 9.00 en maken eerst een stop bij de supermarkt en vervolgens in Wadowice. Maandag hebben we ontdekt dat paus Johannes Paulus II daar geboren is, dus reden genoeg om even rond te kijken. Het hele stadje ademt "JP2". Het geboortehuis van Karola Wojtyla staat pal naast de kerk van Wadowice. De kerk staat weer op de rand van een mooi plein. Even rondgelopen (zoveel was er verder nou ook weer niet te zien) en vervolgens weer in de auto naar Auschwitz. Ging allemaal voorspoedig, alleen switch van de Russische naar een Engelse rondleiding door Auschwitz I zat er niet in. Gelukkig hadden we ons goed ingelezen en waren er ook de nodige informatieborden met wel Engelse tekst. Dus eigenlijk ook geen probleem. Auschwitz I is het eerste kamp in Auschwitz en diende aanvankelijk als gevangenenkamp voor Poolse opstandelingen na de inval in Polen in 1939. Hier staat ook de poort met de bekende tekst "Arbeit macht Frei". De meeste gebouwen staan nog overeind mede omdat ze opgetrokken zijn uit steen. Later ontstonden de plannen voor een vernietigingskamp. In Auschwitz I zijn ook de eerste experimenten gedaan met op grote schaal vergassen van gevangenen, eerst met koolmonoxyde en daarna met Zyklon-B (blauwzuur). Tevens was Joseph Mengele hier gehuisvest die vele experimenten op gevangen heeft uitgevoerd, met name ook op tweelingen. Deze experimenten leidden uiteindelijk allemaal tot een verschrikkelijke dood van de "proefkonijnen". Meest indrukwekkend waren de tentoongestelde verzamelde voorwerpen: een paar duizend kilo afgeschoren hoofdhaar van vermoorde vrouwen, duizenden brillen en schoenen, honderden koffers, enz. In 1941 kwamen de plannen voor de opzet van een tweede kamp, welke vooral was gericht op massavernietiging van vooral Joden, Sinti en Roma. Dit kamp staat bekend als Auschwitz II-Birkenau en bevindt zich op ca. 3 km van Auschwitz I. Met een shuttlebus zijn wij hier naartoe gebracht. Hier staat ook de bekende grote stenen poort waar doorheen de spoorlijn loopt waarover de vele goederenwagons aankwamen. Wij hebben rondgelopen over het lugubere terrein. Niet te bevatten wat hier gebeurd is. De meeste barakken zijn weg omdat ze van hout waren. Alleen de stenen schoorstenen staan er nog. De gaskamers en crematoria zijn door de Duitsers eind 1944 en begin 1945 opgeblazen om zo de bewijzen van de massavernietiging te doen verdwijnen. Eind januari 1945 hebben de Russen Auschwitz bevrijd. Achterop het terrein staat een groot monument ter nagedachtenis van de ca. 1,1 miljoen slachtoffers van Auschwitz, waaronder 300.000 Poolse Joden en 460.000 Hongaarse Joden.

Toen wij zo ongeveer alles gezien hadden begon het flink te regenen. Met de shuttle terug naar Auschwitz I en daar nog even in de bookshop rondgekeken. Vervolgens weer huiswaarts en onderweg nog een pizza gegeten. 's Avonds alvast een paar spullen bij elkaar gezocht, want morgen gaan wij Polen alweer verlaten en naar Tsjechië. Einde van een fijne week, met een zeer indrukwekkende laatste dag: om nooit te vergeten.