Zomervakantie 2017 (APK) - dag 12

2 augustus 2017 - Černá v Pošumaví, Tsjechië

Het plan was om rond 09.00 te vertrekken voor een soort van kastelentocht met als belangrijkste doel het kasteel Hluboká. Maar toen we wakker werden waaide het hard en regende het. Even wachten dan maar. Gelukkig zien we over het meer al snel de inmiddels vertrouwde blauwe lucht weer aan komen. Uiteindelijk dan rond 10.00 vertrek. Zoals gezegd was het eerste doel het kasteel van Hluboká nad Vltavou net boven Ceske Budejovcice. Het is één van de topattracties in de streek dus maar zien hoe druk het is. Auto geparkeerd op een (betaalde) parkeerplaats (€2, dus dat valt mee) net buiten het dorp. Vervolgens de berg op naar het helemaal witte kasteel in Engelse Tudor-stijl. Van binnen is het kasteel alleen te bekijken door een rondleiding te boeken en gelukkig kunnen we mee met een Engelse rondleiding om 12.30. Onder leiding van een strenge gids ("no pictures, no photos, no touch") door het kasteel gegaan. Was erg leuk. Het kasteel dateert uit de middeleeuwen en kwam eind 17e eeuw door aantrouwen in bezit van de familie Schwarzenberg, die heel veel kastelen en grond in deze streek (Tsjechië, Polen, Oostenrijk) bezaten. Kasteel is door één van de telgen in de 19e eeuw verbouwd, omdat zij na een reis naar Engeland erg onder de indruk was van de Tudor-stijl. In 1939 is de familie Schwarzenberg gevlucht naar Canada, omdat zij niets met de nazi's te maken wilden hebben. In 1947 is het kasteel via een speciale wet onteigend en genationaliseerd. Eenmaal weer buiten nog door de kasteeltuinen gelopen (geocache gevonden) en terug naar het dorp. Het is inmiddels al weer 30 graden en de lucht is blauw. IJsco gekocht (de eerste van de vakantie!) en paar boodschappen gedaan. Op naar het volgende kasteel in Kratochvile. Blijkt een zomerverblijf annex jachtslot van de familie Schwarzenberg. Hier even door de tuinen gelopen. Vervolgens naar het stadje Prachatice. Mooie stadspoort, leuk plein, mooie kerk en veel oude gevels. Terug bij de auto vonden we het prima voor vandaag en zijn binnendoor via Volary terug naar huis gereden. Even dippen in het Lipnomeer en borreltijd! 's Avonds na het eten lezen, spelletjes gedaan en vuurtje gestookt. Heerlijk weer buiten.