Zomervakantie 2017 (APK) - dag 13

3 augustus 2017 - Černá v Pošumaví, Tsjechië

Vandaag gaan we naar Cesky Krumlov. Stadje op de Werelderfgoedlijst van de UNESCO. De verwachtingen zijn hoog. Met de auto naar het station en met de trein van 10.10 naar Cesky Krumlov. Aankomst tegen 11.00. Van station naar stadje gelopen met onderweg al mooi uitzicht op stadje en kasteel. Allereerst maar kijken of we nog met een rondleiding mee kunnen. Gaat goed en we kunnen om 13.20 met een Engelse tour mee. Tot die tijd rondgekeken in het kasteel en via de Verbindingsbrug naar de tuinen gelopen. Daar even rondgekeken en geprobeerd geocache mee te pikken. Maar helaas net te weinig tijd want we moeten op tijd zijn voor de rondleiding. Om 13.20 onder leiding van een aardige-maar-snel-Engels-sprekende-dame-met-accent (en daardoor lastig te verstaan) naar binnen. Zeer de moeite waard. Dit kasteel dateert uit de 13e eeuw en is door de familie Rozmberk uitgebouwd tot het op één na grootste kasteel in Bohemen. Begin 18e eeuw kwam het (net als eerder Hluboka) in bezit van de familie Schwarzenberg. Ook dit kasteel werd in 1947 via een speciale wet onteigend en genationaliseerd. Rondleiding gaat door diverse kamers en tot slot de indrukwekkende Maskerzaal. Buiten zigzaggen we door het stadje dat door de sterk meanderende Vltava (Moldau) op beide oevers (net schiereilandjes) van de rivier is gebouwd. Het is er heel erg toeristisch en commercieel (soort Mont Saint Michel in het groot), maar dat bleek al uit hele systeem van parkeerplaatsen rond het stadje. Nog twee geocaches gedaan en gevonden en in een rustig zijstraatje vlakbij het klooster een heerlijke pizza gegeten voor een normale Tsjechische prijs. Daarna rustig aan weer richting station en met de trein terug naar Cerna v Posumavi. Cesky Krumlov was leuk, maar onze verwachtingen waren wat te hoog. Om 20.15 weer thuis. Koffie, lezen, spelletje, vuurtje en drankje en de avond is ook weer om.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade