Zomervakantie 2018 (AP) - dag 19

1 augustus 2018 - Bouillon, België

Vandaag alweer onze laatste dag hier. Morgen gaan we naar Nederland, vermoedelijk Lochem. Vanochtend zelfde ritueel als voorgaande ochtenden. Rond 11.00 gaan we weer richting Bouillon om daar de stadswandeling te doen en eventueel nog een wandeling buiten de stad te doen. Eerst stoppen in Corbion voor wat boodschappen en daarna in Bouillon auto geparkeerd en op een bankje aan de Semois (stok)broodje gegeten. Daarna de stadswandeling gedaan. Best aardig, maar geen hele spannende stad. Eerste burcht is nauw verbonden aan Godfried van Bouillon (kruisvaarder 11e eeuw) en later is de ruïnes groter herbouwd. Hele stadje geeft weer dat het vroeger sterk verdedigt werd, met resten van de oude stadsmuur waarin een aantal bastions waren opgenomen. Huidige verkeerstunnel onder de burcht was oorspronkelijk (begin 20e eeuw) een spoortunnel, maar nu is nergens meer een trein te bekennen. Na de stadswandeling een wandeling van 5km aan de westkant van de stad gedaan. Fantastisch uitzicht op de burcht en de stad. Daarna komen we verrassend in een Arboretum uit met vooral veel uitheemse boomsoorten. Arboretum is in 1906 gepland, maar is nu eigenlijk onderdeel van de bosrijke heuvels om de stad. Alleen de bordjes met aanduiding van de boomsoorten herinneren aan de origine als Arboretum. Langs de Semois lopen we terug naar Bouillon. Met de auto terug naar de camping. Onderweg de laatste boodschappen gedaan. Bij de tent nog een tijdje lekker gelezen en daarna eten (maaltijdsalade) gemaakt. 's Avonds thee en zoals gebruikelijk een spelletje.