Zomervakantie 2016 (APK) - dag 10

25 juli 2016 - Esztergom, Hongarije

Vroeg opgestaan en om 8 uur ontbijt. Via de Lidl (broodjes voor vanmiddag) naar het station. Treinen hebben hier wifi dus dat is een mooie bijkomstigheid. Daar gaan we dan naar onze tweede stad: Boedapest. Uitstappen op Weststation, het eindpunt van deze trein (Boedapest heeft net als Parijs geen centraal station). Vandaag staat de Boeda-kant van de stad op het programma. Via de Széchenyi kettingbrug over de Donau richting de burcht. Ook hier is de rij voor de tandradbaan te lang, dus naar boven gelopen. Eerst Vissersbastion bekeken en vervolgens de Matthiaskerk (heel erg mooi). Daarna boven rondgelopen in de vestingstad en vervolgens richting burchtkasteel. Tegenvaller in vergelijking met Praag qua staat van onderhoud en toegankelijkheid van de gebouwen, maar wel mooi uitzicht over Pest. Afgedaald en terug naar Pest via Betthany tèr (plein wat je gezien moet hebben volgens de boekjes) vanaf waar je een goed uitzicht hebt op het Parlementsgebouw.  Terug over de kettingbrug, met een pitstop bij de McDonalds om vocht aan te vullen en gebruik te maken van wifi. We hebben vanavond allemaal zin in een schnitzel dus restaurant gezocht op de iPad. Ziet er veelbelovend uit. Nog wat rondgelopen door de stad en vervolgens richting restaurant, welke op de weg naar het station zit. We hebben het geweten: keuze uit een "normal" en "giant" schnitzel, waarbij uiteindelijk de normale variant al een gigant bleek te zijn. Heerlijk! Helaas bordjes net niet leeg gekregen. Met volle buiken de trein van 19.54 terug naar Esztergom. Aankomst 21.10 en om 21.30 weer thuis. Prima dag!