Zomervakantie 2016 (APK) - dag 19

3 augustus 2016 - Wenen, Oostenrijk

Vandaag staat Schönbrunn op het programma. Maar voordat we daar heen gaan eerst boodschappen doen voor de BBQ van vanavond. Om half tien ontbijt en om 10.18 pakken we de S-bahn naar Wien-Penzing (slechts 10 minuten). Van daar lopen we naar Schönbrunn en om 10.45 staan wij bij de poort. Lange rij voor de kaartjes, maar behulpzame medewerker neemt ons mee naar ticket office in het slot. Volgens hem maar 5 minuten wachttijd. Wordt uiteindelijk 20 minuten, maar goed we hebben kaartjes. Bezoek van het paleis is ingedeeld in tijdsloten om het aantal mensen binnen onder controle te houden. Wij mogen om 13.23 naar binnen. Nog ruim anderhalf uur de tijd dus. Aangezien wij een Classic Pass hebben gekocht mogen we ook nog in de Kronprinzengarten, de Orangeriegarten, de Irrgarten (doolhof) en de Gloriette. Nu nog mooi de tijd voor de Kronprinzengarten en de Orangeriegarten (met immense Orangerie). De mooie tuinen doorgelopen en bij de Orangerie broodje gegeten. Om 13.23 het paleis in. Met een audio-tour worden we door 40 werkelijk prachtige kamers geleid. Met name aartshertogin van Oostenrijk en koningin van Hongarije Maria Theresia (1717-1780; getrouwd met keizer Franz I waarmee ze 16 kinderen kreeg) heeft het slot echt ingericht, omdat ze het tot haar woonhuis maakte in plaats van de Hofburg (moet ook wel met zo'n groot gezin). Later heeft natuurlijk ook Sissi hier gewoond met keizer Franz Josef I. Als je door de kamers loopt is het wel een ongekende en onbeschaamde weelde die ten toon werd gespreid. Helaas mocht je binnen geen foto's maken. Na de rondleiding gaan we het slotpark in (is gewoon een gratis toegankelijk stadspark) en lopen langs de Neptunusbronnen naar boven naar de Gloriette. Daar mogen we met ons kaartje bovenop en vanaf de top hebben we een prachtig uitzicht over parktuinen, slot en de stad Wenen. Op de terugweg nog even gedwaald in het doolhof (mochten we met ons kaartje tenslotte ook in) en rond 17 uur gaan we terug naar huis. 17.30 thuis en de BBQ aangestoken. Lekker gegeten en 's avonds zijn Anno en Karlijn nog even teruggegaan nog Schönbrunn voor een foto van Schönbrunn-by-night.