Zomervakantie 2016 (APK) - dag 21

5 augustus 2016 - Wenen, Oostenrijk

Vandaag onze laatste dag in Wenen. Na het ontbijt gaan we weer naar de stad. Eerste doel is het eten van de originele Sacher-Torte in Hotel Sacher. Aantal reviews gelezen en ook prijzen van de namaaktaarten gezien en de conclusie is dat als je het wilt je voor de echte moet gaan. Het kan echter gebeuren, zo lazen we ook, dat je hiervoor in de rij moet staan. Afspraak is dat we dat niet gaan doen. Aangekomen bij Hotel Sacher is er weinig aan de hand en al snel zitten we binnen. Koffie (natuurlijk Wiener Melange) en warme chocolademelk plus de beroemde taart besteld. Is inderdaad echt heel lekker (chocoladecake met laagjes abrikozenmarmelade en daaromheen pure chocolade), dus in ieder geval geen tegenvaller. Nadat we de taart op hebben (en afgerekend) lopen we langs het monument tegen oorlog en facisme, welke op de plaats staat van een huis dat aan het eind van de Tweede Wereldoorlog is gebombardeerd. Onder het huis was een schuilkelder. Naar het schijnt zijn bij deze bominslag meer dan 300 mensen omgekomen. Vervolgens gaan we naar de Kaisergruft. De plaats waar de Habsburgers hun laatste rustplaats vonden. Hier zien we o.a. de sarcofaag van Maria-Theresia en de doodskisten van Franz Josef I en Sissi. De Kaisergruft is de laatste rustplaats van 12 keizers, 16 keizerinnen ongeveer 100 aartshertogen en -hertoginnen. Nadat we Kaisergruft hebben verlaten zetten we koers naar de Naschmarkt. Niet dat we al weer honger hebben, maar deze willen we toch ook nog even gezien hebben. Tot slot wil Petra nog even herinneringen ophalen in Grinzing, waar ze ruim 20 jaar geleden ook is geweest. Dus met tram 38 die kant op, even rondgekeken en met U4 terug naar de stad. Dan door naar huis (15.45 thuis) zodat de dames nog even kunnen "shoppen" in het grote shopping center vlak bij ons huis. Rest van de dag niet veel meer gedaan (tegen 17 uur is het ook gaan regenen na een prachtige week; wat een goede planning). 's Avonds meeste spullen alvast ingepakt. Morgen gaan we weer naar huis na een fantastische vakantie van 3 weken, in 3 prachtige steden waarbij we in 3 hele verschillende huizen verbleven.