Zomervakantie 2016 (APK) - dag 18

2 augustus 2016 - Wenen, Oostenrijk

Vandaag de voortzetting van onze verkenning van de Weense binnenstad (District 1). Dus weer met S-bahn en U-bahn naar de stad en nu poppen we bij Universität weer boven de grond. Als eerste de Votivkirche bezocht. Van buiten helaas deels in de steigers, maar desondanks heel mooi en gelukkig binnen geen werkzaamheden. Schijnt dat veel toeristen denken dat dit de Stephansdom is. Daarna even een uitstapje naar de campus van de universiteit van Wenen. Deze is gebouwd in een oud ziekenhuiscomplex: gebouwen in een ring die een grote binnentuin omsluiten met daarin o.a. een supermarkt. Via de Dreifaltigkeitskirche met bijzonder kloostergang naar het hoofdgebouw van de universiteit aan de Ring. Vervolgens verder de Ring af langs het Rathaus (waar een groot filmfestival wordt gehouden), Burgtheater en Parlament. Daarna naar de vroegere rosse buurt (nu andere activiteiten) en het Museumsquartier (MQ) met ook het Volkstheater. Op de Maria-Theresienplatz, gelegen tussen twee musea in, is het tijd voor een broodje. Daarna steken we de Ring over en lopen door de Burggarten met (standbeeld Mozart) naar het Hofburg complex. Dit is het "woonhuis" van de Habsburgers van de 13e eeuw tot het einde van de Eerste Wereldoorlog in 1918. In deze periode is er uiteraard veel bijgebouwd en verbouwd. In het complex o.a. de Hofbilbliothek, de Stallburg (Lippizaner paarden), de Spaanse Rijschool en natuurlijk het Sissi-Museum. Via de toegang aan de Michaëlerplatz lopen we door het complex naar de Heldenplatz. Ook hier weer de nodige steigers. Vervolgens door naar de Volksgarten met een hele mooie rozentuin en een monument van Sissi. We lopen nu richting centrum (pitstop bij M) en gaan via de hele mooie Peterskirche en de Pestsäule met een lus richting Wiener Staatsoper. Achter de Staatsoper zit Hotel Sacher waar ze de originele Sacher Torte (de rest is namaak) serveren. Wij staan nog in dubio of we deze moeten proeven: "je moet het gedaan hebben", maar € 10 voor een kopje koffie met een stukje taart is natuurlijk belachelijk. Misschien later deze week. Tot slot lopen we door de grote winkelstraat Kärnter strasse en komen zo weer bij de Stephansdom. In de stad lekker gegeten en daarna alvast aantal souvenirs gekocht. Met U3 en S50 zijn we om 20.30 weer thuis.