Zomervakantie 2016 (APK) - dag 20

4 augustus 2016 - Wenen, Oostenrijk

et de trein van 10.18 richting de stad. Daar met metro en tram naar Slot Belvedere dat uit twee delen bestaat: Unteres Belvedere en Oberes Belvedere. Wij beginnen bij bij Oberes Belvedere en lopen door de tuinen naar Unteres Belvedere. Erg mooi, maar wij geven toch de voorkeur aan Schönbrunn. Bij het monument ter nagedachtenis aan de bij de bevrijding van Oostenrijk gesneuvelde Russische soldaten in WOII pakken wij tram 71 naar het Zentralfriedhof. Op dit kerkhof van bijna 3 vierkante kilometer liggen al meer dan 3 miljoen Weners begraven en ook een groot aantal beroemdheden. Zo is er bijvoorbeeld een speciaal gedeelte voor componisten en politici. Ook heeft het kerkhof verschillende delen voor verschillende geloven. Wij hebben o.a. het graf van Ludwig van Beethoven, Udo Jürgens, Falco en Kurt Waldheim gezien. Bijzondere plek en heel anders dan bijv. Père-Lachaise in Parijs. We pakken de tram terug naar het centrum en houden onze pitstop (het is vandaag ruim 30 graden) bij de M op het Schwarzenbergplein. Na aanvullen vocht lopen we via het park aan de Karlsplatz met de Karlskirche naar het Stadtpark met standbeelden voor diverse componisten (Beethoven, Strauss, Schubert). Doorgelopen naar de Schwedenplatz en onderweg een geschikte pizzeria gevonden om straks te gaan eten. Maar eerst nog met de tram naar het Hundertwasserhaus, een woonflat ontworpen in 1983 door de schilder Hundertwasser en gebouwd zonder kunststof. Buitenkant is erg kleurig en zonder rechte lijnen. Heeft qua idee wat weg van Gaudi, maar bijzondere is dat in dit gebouw gewone Weense burgers wonen. Hundertwasser ontwierp ook het Kunsthaus Wien wat een stukje verderop staat en nog vele andere bouwwerken. Nu terug voor pizza. Erg lekker weer. Daarna met de tram naar Prater. Door het park naar het kermisterrein gelopen. Als eerste naar het beroemde Wiener Riesenrad uit 1897. Dat moet je gedaan hebben en dat hebben we dus gedaan. Rij valt mee en uitzicht is mooi. Daarna terrein over het terrein geslenterd en de dames hebben zich nog in de Praterturm gewaagd: een zweefmolen die op een hoogte van 95 meter rondjes draait. Na deze ervaring richting U-bahn. Op de Stephansplatz nog even naar boven om de "Stephansdom by night" te zien. Viel een beetje tegen. Daarna verder en om 22.45 weer thuis. Lange dag, maar iedereen weer voldaan.