Zomervakantie 2016 (APK) - dag 12

27 juli 2016 - Esztergom, Hongarije

Afgelopen nacht regen en onweer gehad en ook bij het wakker worden nog regen. We twijfelen even of we vandaag wel naar Boedapest moeten gaan, maar besluiten uiteindelijk het toch te doen. Een hele goede keuze zoals zal blijken, want vanaf het moment dat we in de trein zitten wordt het weer steeds beter. Uiteindelijk toch weer een mooie en zonnige dag. Vandaag is Pest het hoofddoel. Gisteren al uitgezocht wat we nog willen zien en dit op de kaart aangegeven zodat we een goede looproute hebben. Vanaf het station eerst naar het Parlementsgebouw. Dat is groots (veel Hongaren vonden het toentertijd een verkwisting van geld) en doet denken aan de Houses of Parlement in Londen. Daarna via een Joods monument op de Szabadsag tèr naar de St. Stephans-basiliek, de grootste kerk van Boedapest. Via wat fonteinen en het oude stadhuis naar de eerste pitstop voor koffie (McDonalds natuurlijk). Daarna vervolgen we onze route naar de grootste synagoge van Europa (3.000 zitplaatsen). Het entreegeld is hoog en staat in geen verhouding tot overige entreegelden in de stad. Wij laten daarom een bezichtiging achterwege, maar lopen nog wel een rondje om de kerk. Aan de zijkant (achter het hek van het synagoge-complex) staat een monument ter nagedachtenis aan de slachtoffers van de Holocaust. Via de St. Rochus-kapel (kapel bij oud ziekenhuis gebouwd in 1711 ten tijde van de pestepidemie) naar Ferenciek tere, het Franciscanenplein, met wederom een mooie kerk. Langs Contra Aquincum (resten van een Romeinse vesting uit de 3e eeuw) en de parochiekerk de Elisabeth (Sissi) brug overgestoken naar Boeda. Elisabeth monument bekeken en de Gellert heuvel beklommen. Opnieuw een prachtig uitzicht over het zuidelijk deel van Pest. Aan de andere kant afgedaald langs het Gellert badhuis. De brug over gestoken naar Pest en doorgelopen naar de markthallen. De bovenverdieping is voor de toeristen (souvenirs) en beneden is de normale markt met vooral groente, fruit, vlees en vis. Pitstop bij concurrent Burger King met nog grotere bekers drinken (0,75 ltr). Wifi gebruikt om Mexicaans restaurant te lokaliseren waar we allemaal zin in hebben. Tot slot wat winkelstraten doorgelopen en nog een stukje Donau-promenade op weg naar ons restaurant. Heerlijk gegeten en daarna weer met de trein terug naar Esztergom. Fantastische dag gehad!