Zomervakantie 2018 (AP) - dag 10

23 juli 2018 - Vendôme, Frankrijk

Vandaag gaan we een bezoek brengen aan Chambord. Rond 10.30 zetten we de auto op de parkeerplaats en lopen we naar het kasteel. Eerst even van buiten bewonderd (heel groots en indrukwekkend), daarna kaartjes gekocht en naar binnen. Eerst een korte film bekeken over de historie van het kasteel, welke na Versailles het grootste van Frankrijk is. Leuke film welke een goed beeld geeft van de oorspronkelijke plannen en de ontwikkeling door de eeuwen heen. Koning Francois I is na een reis door Italië zeer bevlogen geraakt op het gebied van architectuur en besluit in 1535 tot de bouw van een buitenverblijf in Chambord. De invloed van Leonardo da Vinci in de plannen is enorm: de hoge mate van symmetrie en de dubbele wenteltrap. Leonardo zal echter nooit de uitwerking zien want hij overlijdt kort voor aanvang van de bouw in de armen van koning Francois in het nabijgelegen Amboise. Francois bouwt het kasteel: 4 torens verbonden aan een middendeel met centraal de dubbele wenteltrap (je kunt elkaar wel zien, maar komt elkaar niet tegen). Hij doet ook gelijk de eerst aanpassing: een aangebouwde aparte vleugel met met zijn eigen vertrekken. Zelf is hij er gedurende de rest van zijn leven maar zo'n 7 of 8 keer geweest. Het kasteel diende ook meer om de macht en rijkdom van de Franse koning aan te geven. In de loop van de eeuwen daarna is het kasteel door de opvolgers van Francois verder uitgebouwd, verbouwd en gerestaureerd, waarbij ook de tuinen zijn aangelegd. De hoge mate van symmetrie in het pand is altijd overeind gehouden.  Het totale ommuurde grondgebied van Chambord beslaat bijna 5.500 hectare. We volgen de looproute in de folder en doorkruisen zo het kasteel en lopen tot slot over het dak van het kasteel met de vele torentjes. Van binnen niet zo mooi ingericht als Blois, maar wel heel imposant en vooral groot(s). Als je er goed over nadenkt een enorme verkwisting, mede ook gezien het maar zeer beperkte gebruik. Wij vragen ons af of het er over 100 of 200 jaar nog staat en of het dan nog steeds bezocht wordt. Rond 14.30 staan we weer buiten en eten we eerst een broodje, want dat mocht binnen niet en daar werd ook op toegezien. Vervolgens besluiten we nog wat rond te toeren en te proberen nog wat andere kastelen te zien. We rijden via Château de Villesavin, Château de Cheverney, Château de Troussay, Château de Fougères-sur-Bièvre, Château de Chenonceaux en de Pagode de Chanteloup naar Amboise met zijn Château Royal. In tegenstelling tot Chambord, waar je gewoon buiten langs kunt lopen, lukt het niet om meer dan heel soms een glimp op te vangen van deze kastelen. Ze zijn goed verborgen achter de loketten voor het kopen van kaartjes. Heel jammer. Vanuit Amboise terug naar de camping in Vendôme. Even wat gedronken en daarna in de plaatselijke pizzeria heerlijk gegeten. Pizza was prima, de rosé ook, maar Petra was helemaal blij met haar toetje: Café Gourmand (espresso met stukje appeltaart, bolletje ijs en pannacotta).