Zomervakantie 2016 (APK) - dag 14

29 juli 2016 - Esztergom, Hongarije

Vandaag zwemmen in een badhuis! Natuurlijk eerst weer met de trein naar Boedapest. Daar staan de laatste restjes op het programma met als afsluiting zwemmen in Széchenyi. Na aankomst op het Weststation eerst koffie gehaald bij M. Daarna lopend richting Heldenplein. De zuil midden op het plein is neergezet ter ere van het 1000-jarige bestaan van "Hongarije" in 1896.Voor de zuil ligt het graf van de onbekende soldaat. In een boog om de zuil staan de standbeelden van 14 heersers over Hongarije. Al met al een imposant plein. Vervolgens het park achter het plein doorkruist. Niet zo heel veel bijzonders (o.a. soort Disney-kasteel), afgezien dan van ons hoofddoel van vandaag: het Széchenyi-bad, samen met Gellert het bekendste badhuis van Boedapest. Voor 12 uur zijn we al binnen. Na het omkleden in ons privé-badhokje voor die dag buiten een plekje in de schaduw gezocht. Vervolgens alle buiten- en binnenbaden en sauna's verkend. In totaal zijn er 21 baden welke verschillende mineralen bevatten en van verschillende temperatuur zijn. Prachtig weer en tot 17 uur lekker genoten. Daarna nog "even" richting het centrum naar een leuke pizzeria die we gezien hadden. Verder dan we dachten, maar de pizza was lekker. Met de trein van 20.20 terug naar Esztergom en om 22 uur thuis. Allemaal heel voldaan over een week Boedapest e.o. Morgen op naar Wenen!