Zomervakantie 2016 (APK) - dag 17

1 augustus 2016 - Wenen, Oostenrijk

Vanochtend is het gelukkig al weer droog. Nog wel veel wolken en het waait wat meer, maar nog altijd zo'n 24 graden. Even bij de Hofer broodjes gehaald voor het ontbijt. Daarna met S50 en U3 naar Wenen. We staan na een half uurtje reizen om 10.15 pal voor de Stephansdom in hartje stad. Even op het plein rondgekeken en vervolgens direct maar de dom in. Van buiten is de dom heel mooi, maar van binnen valt deze ons wat tegen. Zeker in vergelijking met de rest van de kerken die we vandaag nog zullen zien. Beklimming van de Zuidtoren stellen we vanwege het weer uit tot later deze week.In één van onze boekjes staan wat routes door de stad langs alle highlights en vandaag nemen we de eerste route door het centrum van de stad. Alllereerst zijn daar de hele mooie Franziskaner- en Jezuïetenkerk. Vervolgens het Figaro-Haus waar Amadeus Mozart een paar jaar gewoond heeft (stelt van buiten niets voor en Mozart heeft op 14 verschillende plekken in Wenen gewoond). Tussendoor even een snel naar het Ankeruhr, een Jugendstihl-uurwerk met 12 beeldenparen uit de Weense geschiedenis. Ieder heeft een beeld van een historische figuur, maar alleen om 12 uur 's middags komen ze allemaal voorbij. Deze "voorstelling" duurt maar liefst 10 minuten. In ieder geval beter dan de astronomische klok in Praag. Weer op de route komen we op het Heiligenkreuzerhof (plein in barokstijl met kapel). Langs de Grieks-Orthodoxe kerk komen we aan de oever van de Donau. Eigenlijk Donau-kanaal en veel minder imposant dan in Boedapest. Hier een broodje gegeten en daarna naar de "Bermuda-driehoek". Dit is een oud stadsdeel met de oudste kerk van Wenen, de Ruprecht-kerk, en heel veel kroegjes. Ook staat daar de Joodse synagoge, een schril contrast met de bouwwerken in Praag en Boedapest en niet open voor publiek. Verder gelopen over de Hoher Markt naar de kerk Maria am Gestade en daarna naar de Judenplatz met indrukwekkend Holocaust monument (gesloten boeken, symbool voor alle levensverhalen, in een gesloten vierkante boekenkast). Via plein Am Hof naar Austria-Brunnen en Schottenstift (Benedictijns klooster gesticht door Ieren). Vervolgens tijd voor onze traditionele pitstop bij de M. Ook even overlegd wat te doen, zodat we niet na één dag al afgedraaid zijn. Besloten om vandaag nog een rondje met de tram over de Wiener Ring te maken (mooi zo'n OV-weekkaart) en het dan voor gezien te houden. Zo gezegd, zo gedaan. Met de lijnen D, 1 en 2 over de Ring met zicht op veel mooie gebouwen die we later deze week nog van dichterbij gaan bekijken. Bij de Universität weer uitgestapt en via de exclusieve winkelpassage Palais Ferstel naar de U3. Rond 17.45 weer in Hadesdorf. Boodschappen gedaan, gekookt, gegeten en verder rustige avond.