Zomervakantie 2018 (AP) - dag 8

21 juli 2018 - Vendôme, Frankrijk

Vandaag gaan we een dagje naar Blois. 's Ochtends eerst brood gehaald in het dorp, ontbijt, koffie en daarna langs de Lidl om broodjes te halen. Tenminste dat was de bedoeling, maar deze Lidl kent niet het Jumbo principe van kort houden van kassarijen. Hier 2 kassa's open met enorme files in de winkel en geen zicht op open gaan van extra kassa's. Dus broodjes weer in de bak geflikkerd en vertrokken. Op naar Blois. Auto geparkeerd bij het station en aan de wandel. Via kerk Saint-Vincent-de-Paul kwamen we op de plaatselijke markt. Een tijdje tussen de kramen door gestruind en brood gekocht. In parkje gegeten en daarna op naar het kasteel van Blois. Zeker de moeite waard. Rondleiding aan de hand van een folder en een gratis Histopad, een tablet waarop je veel wetenswaardigheden kon achterhalen en beelden uit vroeger tijden af kon spelen van de ruimte waarin je stond. Zo kreeg je een goed idee van de inrichting toen. Het kasteel is een aan vier kanten vrijwel omsloten centraal plein. Bijzondere is dat de vier vleugels in verschillende tijden in verschillende bouwstijlen zijn gebouwd. Het oudste bewaard gebleven deel is de Statenzaal uit de 13e eeuw op de noordoosthoek. Daar aan vast aan de oostkant de vleugel gebouwd door Lodewijk XII (eind 15e eeuw - gotiek) met een uitbouw aan de zuidzijde die verbonden is met de kapel. Deze kapel is eigenlijk het overgebleven koor van een weer veel oudere slotkerk. Aan de noordzijde de vleugel van Francois I (gebouwd tussen 1515 en 1525 - renaissance). De vleugel aan de westzijde is gebouwd door Gaston van Orléans (1635 tot 1637 - classicisme). Tot slot is er aan de zuidzijde nog een vrijstaande toren (Tour du Foix) die hoorde bij de middeleeuwse ommuring van het kasteel. Na ruim 3 uur in het kasteel te hebben doorgebracht gaan we Blois verder bekijken. Route gelopen aan de hand van ANWB-boekje. Via smalle straatjes, een kerk en een standbeeld van Jeanne d'Arc komen we bij een hele speciale, moderne trap in de stad: Escalier Denis-Papin. Deze trap heeft een schildering op de treden van een spiraal. Uiteraard fotomoment door in het centrum van de spiraal te gaan zitten. Papin was een natuurkundige geboren in Blois die nog met Chistiaan Huygens heeft samengewerkt. Rond 18.00 weer bij de auto. Terug naar Vendôme en onderweg nog even boodschappen gedaan. Koken, eten, koffie en daarna rosé met Regenwormen.